De EHF Champions League, net als andere best beoordeelde sportcompetities, trekt sponsoring aan van enkele van de grootste merken, waaronder Infront Sports & Media, DAZN, hummel, Gerflor Group Select en Sport Radar.
Fans en gokkers kunnen de geschiedenis van de EHF Champions League niet begrijpen zonder te kijken naar de oorsprong van de organisatie die de competitie organiseert, de European Handball Federation (EHF). De Europese Handbalfederatie (EHF), zoals de naam al doet vermoeden, is een sportbestuursorgaan dat Europees handbal organiseert en beheert. De organisatie, met het hoofdkantoor in Wenen, Oostenrijk, bestaat uit 50 aangesloten federaties naast Engeland en Schotland, die geassocieerde federaties zijn.
De EHF Champions League daarentegen werd opgericht in 1993. Er was al een Europese competitie genaamd European Champions Cup, die werd georganiseerd door de International Handball Federation (IHF). Wat de EHF Champions League uniek maakte, was het nieuwe formaat.
Geschiktheid en kwalificaties
De aangesloten federaties moeten aan het roer staan van de coëfficiëntenrang van de EHF om zich te kwalificeren voor de EHF Champions League. EHF's coëfficiëntenrang is een lijst die lidstaten rangschikt op basis van hun prestaties in de laatste drie seizoenen van deze sportkampioenschappen, de EHF European League (EL) en de EHF European Cup (EC).
De eerste 9 federaties in de EHF-coëfficiëntenrang krijgen automatische kwalificatie voor het toernooi, waarbij het nationale kampioensteam de federatie vertegenwoordigt. De topfederatie in de ranglijst krijgt dan een tweede plaats in het toernooi. De binnenlandse runner-up in de nummer 1 federatie neemt dit slot. De rest van de 6 slots wordt toegekend op basis van een wildcard die meespeelt in de toernooien locatie, toeschouwers, tv, productbeheer, digitale invloed en resultaten van eerdere EHF-toernooien.